• Team
  • Om door te lezen
    • Schoolgids
    • Missie en visie
  • Nieuwsbrieven
  • Protocollen en reglementen
    • Verlofregeling
    • Privacy
  • Ons onderwijs
    • Ons onderwijsaanbod
    • Vreedzame school
    • IEP toetsen
    • Extra ondersteuning
    • Duurzaam onderwijs
  • Tijden
    • Lestijden
    • Vakanties en vrije dagen
  • Contact
  • Peuterspeelgroep
  • BSO Berend Botje
  • BSO Partou
  • Ouderraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad
  • Locatie Toereppel
    • Groep 1/2a
    • Groep 1/2b
    • Groep 1/2c
    • Groep 3
    • Groep 4A
    • Groep 4B
    • Groep 5
    • Groep 6A
    • Groep 6B
    • Groep 7
    • Groep 8
  • Locatie Spaans Leger
    • Groep 1/2
    • Groep 3/4
    • Groep 5/6
    • groep 7/8
  • Kennismaken
  • Vacatures
  • Stage
  • Contact

IEP toetsen 

We werken met een leerlingvolgsysteem, daarover willen we je graag informeren. Iedere basisschool volgt nauwkeurig de ontwikkeling van leerlingen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor andere vaardigheden, denk aan zaken zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk veel meer dan taal en rekenen. De basisschool van jouw kind gaat werken met het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel. 

 

Toetsen: saai? 

Toetsen: het klinkt saai, moeilijk en voor kinderen vooral als iets wat niet leuk is. Wij hebben voor de IEP toetsen gekozen omdat we zien dat ze aansluiten bij waar we in de lessen dagelijks mee bezig zijn, de vraagstelling is geen verrassing voor de kinderen. Dit motiveert kinderen om te laten zien wat ze kunnen en wie ze zijn. Onderwerpen die je boeien, zorgen er immers voor dat je herkenning hebt en gemotiveerd werkt.  

 

Digitale toetsen maar niet helemaal 

De leerlingen IEP-en op de computer. Leest een leerling liever van papier of schrijft een leerling bij spelling liever dan dat hij moet typen? Dan is dat allemaal mogelijk. De toetsvorm mag geen belemmering zijn. De afnameduur van de toetsen is kort, dat is wel zo fijn voor de concentratie en motivatie. Een belangrijk voordeel van de digitale afname is dat het resultaat direct beschikbaar is. Wij kunnen hierdoor samen met de leerling de resultaten direct gebruiken tijdens de les. Zo is de toets een hulpmiddel om de volgende stap te zetten in het leerproces en geen afrekenmiddel. 

 

 

 

 

Moeilijk om toetsresultaten te begrijpen 

Grafiekjes, lijntjes, gekleurde hokjes, de resultaten van een toets zijn niet altijd makkelijk te lezen en te begrijpen; wat betekent het nou voor je kind? Het IEP LVS geeft heldere en herkenbare resultaten terug voor leerkracht en leerling, gericht op de positieve ontwikkeling die iedere leerling op zijn niveau kan maken. Leerlingen worden niet met elkaar vergeleken, dat zegt niet zoveel. De individuele ontwikkeling van de leerling is van belang, hoe heb jij je ontwikkeld ten opzichte van de vorige keer?  

 

Het IEP LVS geeft de leerling daarom inzicht in de percentages goed beantwoorde vragen op de verschillende onderdelen in de toets. Voor de leerling is dit erg concreet, omdat hij gelijk inzicht krijgt in de onderdelen die goed gaan en in welke hij zich nog verder kan ontwikkelen; Inzicht Eigen Profiel (IEP)!  

 

Voor taal en rekenen worden resultaten vanaf leerjaar 6 uitgedrukt in referentieniveaus (1F, 1S en 2F). De referentieniveaus geven aan wat de leerling moet kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen op belangrijke momenten in zijn schoolloopbaan. De bedoeling van het meten van de referentieniveaus is het verbeteren van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen. Ook zorgen ze voor een betere aansluiting tussen het taal- en rekenonderwijs in de verschillende onderwijssectoren po, vo en mbo omdat ze op al die niveaus gemeten worden. Het doel is dat leerlingen aan het eind van de basisschool 1F beheersen en er wordt gestreefd naar het hogere niveau 1S en 2F. 

 

Meer dan taal en rekenen  

Wat je doet, wat  je maakt en wie je bent: leerlingen kunnen dit laten zien doordat je in de IEP ook zelf-evaluatie instrumenten hebt. Dit zijn  leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Deze instrumenten vullen de leerlingen zelf in op de computer. De resultaten geven we weer in spindiagrammen. Ze bieden de leerling aanknopingspunten om samen met de leerkracht en/of ouders doelgericht te werken aan zijn ontwikkeling.  

 

We hopen én verwachten dat de leerlingen met het IEP LVS inzicht krijgen in hun eigen profiel en gemotiveerd worden om steeds de volgende stap in hun ontwikkeling te maken.  

 

 

IEP leeswijzer groep 3-5 talentenkaart leeswijzer groep 3-5

 

leeswijzer g6-8 talentekaart leeswijzer groep 6-8

Cito

 

 

 

 

 

 

 

 

Cito score

IEP talentenkaart

Neem contact op


Locatie


Zoeken


Social media
locatie Toereppel


FacebookInstagram

 

Social media
locatie Spaans leger


Facebook Spaans Leger  Instagram Spaans Leger

Copyright 2025 - Het Mozaïek
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers